Witam ! Dzisiaj chciałbym przedstawić wszystkim zjawisko, jakim jest PRZECIWSKRĘT.
Jeszcze nie dawno ja sam nic nie wiedziałem na ten temat, lecz poczytałem, pooglądałem, pogadałem no i wywnioskowałem, że trzeba się tą wiedzą dzielić ze światem :>
Teraz więc spróbuję w jak najprostszy sposób powiedzieć na czym to polega: Skręcasz kierownicą w lewo, a motor kładzie się w prawo. Niemożliwe? A jednak.
Geometria przedniego zawieszenia działa w sposób dążący do utrzymania maszyny w pionie. Dzieje się to dzięki ruchom jakie może wykonywać zespół składający się z koła, widelca i kierownicy, na skutek ułożyskowania widelca w główce ramy.
Podczas jazdy, kiedy wydaje się nam że jedziemy po prostej, koło przednie po prostej nie jedzie. Ono stale wężykuje, jedzie śladem który złożony jest z długich łuków o wielkich promieniach. Tych ruchów nie widać, są niewielkie i bardzo płynne, ospałe.
Mówiąc, że wydaje się nam że jedziemy prosto, mówimy prawdę- to nam się wydaje. Jeżeli zablokować łożyskowanie widelca w główce ramy, jednoślad natychmiast przewróci się. Nie utrzyma równowagi.
Działa również siła dośrodkowa, grawitacja, no i jeszcze sam kierowca jednośladu
Nacisk powoduje przechylenie się na stronę ręki pchającej. Maszyna natychmiast skręca, stosownie do nacisku jaki wywieramy. Im mocniej, tym bardziej pochyla się i zacieśnia zakręt.
Kierownica jest uległa tylko w pierwszym momencie, gdy naciskiem na nią wytrącamy motocykl z równowagi. W miarę jak zwiększamy nacisk, rośnie opór, jaki stawia kierownica. Nie jest to wielka siła, lecz wyczuwalna bez wątpliwości.
Jest to trudne do zrozumienia, ale jeśli ktoś już miał styczność z przeciwskrętem, z łatwością może potwierdzić, że wchodzi on w nawyk, i w podbramkowych sytuacjach może uratować życie.
Poniżej wstawiam zdjęcie z toru, gdzie zielone linie pokazują położenie przedniej osi.
W sezonie spróbuję pokazać to tym, którzy tego nie załapali.
Mam nadzieję, że pomogłem nieco bardziej zrozumieć atakowanie winkli ze strony jednośladów :>
Pozdrawiam,
Freez
Ostatnio edytowany przez Freez (2011-02-20 13:51:15)
Offline
Uwee napisał:
Bez jaj to jest niezrozumiałe xD bynajmniej jak dla mnie
W skrócie to gdy skręcasz kierownicą w lewo moto ma jechać w prawo, sam poradnik jest napisany raczej dla tych "bardziej" zaawansowanych.
Osobiście polecam poczytać kilka poradników na innych stronach.
Offline
Zbanowany
Możesz jeszcze napisać kto to pierwszy testował xD ja tobie i wujkowi Uwe już to dużo wcześniej mówiłem ale tak to jest jak się nie pamięta co mówi prezes Ziółek
Offline